چگونه یک رستوران موفق تاسیس کنیم

چگونه یک رستوران یا فست فود موفق داشته باشیم

چگونه یک رستوران موفق تاسیس کنیم

شاید این جمله را همه شنیده ایم: فلانی در رستوران …   پول پارو می کند!!! و یا جلوی فست فود … جای سوزن انداختن هم نیست!!!

با شنیدن این جملات خیلی ها وسوسه می شوند و اولین فکری که به ذهنشان می رسد راه اندازی رستوران یا فست فودی موفق مثل آنچه تعریفش را شنیده اما آیا صاحب آن مجموعه موفق راه ساده ای برای رسیدن به این جایگاه داشته…؟ و یا برای رسیدن به موقعیتی اینچنین چه کارهایی انجام داده؟

در این مقاله سعی دارم از تجارب و مشورت دوستانی که در این چند سال افتخار همکاری تجهیز رستوران یا فست فود موفقشان را داشته ام استفاده کنم تا شاید داشته های اندک اینجانب کمکی باشد به کسانی که قصد تاسیس و راه اندازی مجموعه ای موفق را دارند ،شاید با دیدی بهتر و منطقی و انگیزه ای بیشتر وارد این کار شوند.

در ابتدا باید عرض کنم اگر قصد راه اندازی رستوران یا فست فود را دارید باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که یکی از سخت ترین مشاغلی که تا به حال دیدید را انتخاب کرید، حتما می پرسید چرا!؟

برای این گفته دلایل زیادی دارم اما می توانم عمده آن را به صورت خلاصه به شما بگویم:

ساعات کاری این نوع کارها بسیار زیاد و فرسایشی است ،توجه کنید در تمام ساعات که تقریبا از اول صبح تا آخر شب را شامل میشود شما باید خدمات خود را با کیفیت و به موقع ارائه دهید و خستگی و فشار بالای ساعات شلوغی نباید در کیفیت کار شما تاثیر بگذارد.

حفظ سلامتی پرسنل شاغل در آشپزخانه و بیرون آن و مراقبت از آنها همگی جزء وظایف یک مدیر رستوران یافست فود است در این بخش هم شما مسئولیت زیادی برای حفظ سلامت پرسنل با  در نظر گرفتن تجهیزات مختلف کاربردی در آشپزخانه و  بهداشت محیط و …. خواهید داشت.

مسئولیت بعدی یک مدیر فراهم کردن تمامی امکانات لازم برای طبخ منوی مورد نظر سرآشپز است که می تواند تجهیز آشپزخانه صنعتی و خرید مواد غذایی و… باشد.همچنین نظارت دقیق روی سرویس دهی به مشتریان که مجموع این مسئولیت ها کا را برای یک مدیر بسیار سخت خواهد کرد.البته با بیان این مطالب قصد از بین بردن انگیزه شما را ندارم و هدف من آشنایی شما با همه جوانب  و سختی های منطقی این کار است، در ادامه در مورد ویژگی های خوب و امتیازات این شغل صحبت خواهیم کرد…

علاقه و انگیزه
چگونه یک رستوران موفق تاسیس کنیم

اگر از دوستان کسی به من مراجعه کند و در زمینه راه اندازی یک مجموعه(رستوران،فست فود)  مشاوره بخواهد اولین سوال من از او این خواهدبود:

آیا به این شغل علاقه داری؟؟

تجربه نشان داده ماندن در این نوع مشاغل به چیزی بیش از علاقه نیاز دارد، داشتن شغلی با درآمد بالا می تواند وسوسه کننده باشد ولی آیا تا به حال از نزدیک با این شغل آشنا شده ایم؟؟

اگر از مدیران موفق بپرسید که در کارشان تاثیر کدام عامل برای بهبود وضعیت بیشتر بوده: اول مسائل فی ،دوم مسائل روحی روانی(علاقه،اشتیاق،انگیزه) مسلما در جواب شما اهمیت مسئله دوم را بیشتر عنوان خواهند کرد و همگی میدانیم علاقه به انجام کار باعث انگیزه  و اشتیاق بالا در یک فرد خواهد بود… خلاصه بگویم اگر به این کار علاقه ندارید بهتر است وارد این شغل نشوید زیرا با توجه به هزینه های سنگین راه اندازی شما متحمل ضرر و زیان کلانی خواهید شد.

برای درک علاقه به این شغل یک راه ساده وجود دارد: آیا به آشپزی علاقه دارید؟

اگر علاقه دارید شرط لازم را دارید ولی کافی نیست!البته خیلی از رستوران و فست فود های موفق توسط یک سرآشپز اداره می شود که شاید سال ها خودش در آشپزخانه کار کرده باشد و یا خیلی از کسانی که صاحب رستوران هستند در آشپزی سر رشته دارند ولی نمی توان دلیل موفقیتشان را فقط در همین امر خلاصه کرد.

برای اینکه بدانیم آیا می توانیم یا نه بهتر است نزد دوست یا اقوامی برویدکه در زمینه فست فود،رستوران یا کترینگ   فعالیت دارد واز او مشورت و راهنمایی بخواهید از او بخواهید که در مورد ویژگی های بد و خوب کار با شما صحبت کند و سعی کنید خودتان را در موقعیت او تصور کنید…آیا می خواهید ادامه دهید؟

مطالعه و تحقیق در این مشاغل (فست فود،رستوران)بسیار مهم است هرچه تحقیق و مطالعه شما بیشتر و دقیق تر باشد به نتیجه بهتری خواهید رسید و اگر به این جمع بندی رسیدید که می توانید بهتر است شروع کنید…

 

برنامه ریزی
چگونه یک رستوران موفق تاسیس کنیم

برای راه اندازی فست فود،رستوران و کترینگ به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارید باید هدف را در ذهن خود ترسیم کنید. مثلا در کجا و در چه ابعادی و با چه شیوه ای قصد شروع کار را دارید؟

می توانید تمام کارهای خود را روی کاغذ بنویسید و سپس الویت بندی کنید و طبق الویت انجام دهید. برای راه اندازی رستوران یا فست فود 5 کار مهم دارید:

1-یافتن محیطی مناسب برای کار

یکی از مهمترین بخش های راه اندازی رستوران یا فست فود پیدا کردن مغازه یا محل مناسب برای این کار است و اینکه در کجای کشور، شهر،کوچه یا خیابان باشد به نوبه خود مهم است چرا که یک دلیل موفقیت شما می تواند توجه به فرهنگ و سنت غذایی و سلیقه مردم آن منطقه و همچنین میزان قدرت خرید در آن محل نیز باشد، یعنی اگر بتوانید از خلاقیت خود استفاده کنید که به نظر خیلی از کارشناسان مهمترین عامل رشد شما خواهد بود با خوش فکری ابتکار عمل را در دست بگیرید و منوی غذای مخصوص خودتان را که مخصوص شما خواهد بود را راه اندازی کنید،در اینصورت می توانید مجموعه ی خاص خودتان را داشته باشید و دلیل شهرت خیلی از مجموعه های موفق دقیقا همین عامل است.

2-دکوراسیون داخلی

دکوراسیون چشم نواز می تواند یکی از عوامل خاص بودن و جذب مشتری باشد به شرط آنکه طوری باشد که با سلیقه مشتریان شما سازگاری داشته باشد و علاوه بر آن در ارائه خدمات و غذای با کیفیت نیز با دقت و وسواس عمل کنید.

3-تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مطمئنا از هر سرآشپز حرفه ای خواهید شنید که غذای خوب و با کیفیت با تجهیزات خوب و با کیفیت پخته می شود.برای تجهیز رستوران یا فست فود کافیست با شماره های شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آرمان تماس بگیرید تا در ارائه تجهیزات رستوران و خدمات ویژه بتوانیم افتخار همکاری را با شما عزیزان داشته باشیم و بتوانیم در هزینه راه اندازی رستوران به شما کمک کنیم.

4-راه اندازی منوی غذا

در راه اندازی منوی غذا با دو روش می توانیم پیش برویم: اول استخدام سرآشپز و آموزش پرسنل توسط ایشان جهت پخت منوی مدنظر دوم استخدام سرآشپز برای مدتی کوتاه برای آموزش شیوه طبخ منوی غذا به پرسنل

سعی کنید منوی غذا را خودتان و دوستان و نزدیکان تست کنید اگر مورد پسند شما باشد می تواند نطر خیلی ها را جلب کند.فراموش نکنید کیفیت و خوشمزگی غذا بستگی به وسواس شما در ارئه خدمات دارد پس در کار خود منظم و منضبط باشید.

5-تبلیغات موثر

در این بخش به تبلیغاتی گسترده و موثر برای معرفی مجموعه و خدمات خود به مشتریان نیاز دارید. این بخش را بسیار جدی بگیرید تبلیغات بحثی تخصصی است و معمولا مدیران و کارآفرینان با شناختی که از کالا و خدمات خود دارند بازار هدف خود را مشخص و تبلیغات را بیشتر در آن بخش متمرکز می کنند.

روش های مختلفی برای تبلیغ یک رستوران یا فست فود پیشنهاد می شود مثل غذای مجانی در روز افتتاحیه،پخش بروشور،تبلیغات در شبکه های اجتماعی و رسانه ها،هدایای مخصوص رستوران با نام و لوگو به مشتریان و … اما بهترین شیوه برای تبلیغ ارائه غذایی با کیفیت و خدمات سطح بالا با قیمتی مناسب است ،این برای شما بهترین تبلیغ خواهد بود.در اینصورت در چند ماه یا حتی سال های اول توقع سود زیاد را نداشته باشید و به این کار بیشتر به شکل یک سرمایه گذاری موفق بنگرید اما مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور سود قابل توجهی نصیبتان خواهد شد.

در پایان به عنوان کسی که در جوانی کارآفرینی را شروع  و در حال حاضر نیز ادامه می دهد و به عنوان برادر کوچک چند توصیه به ذهنم رسید که عرض می کنم:

همه می دانیم که ایجاد یک شغل با تعدادی پرسنل یا همان کارآفرینی در کشور ما بسیار مشکل است ولی برای رشد و ارتقاء در هرکاری باید سختی های آن کار را به جان خرید، هر وقت از شرایط سخت خسته شدید به یاد داشته باشید که شغلی با درآمد خوب دارید و کارفرما هستید به امتیازات و ویژگی های خوب و منحصر به فرد شغلی که دارید فکر کنید، این به شما انگیزه خواهد داد.

هر هفته سود و زیان و مخارج و درآمد را محاسبه کنید و از نظر مدیریت مالی بروز باشید و به برخی آمار و اطلاعات که در نوشته ها می بینید توجه نکنید مثل اینکه چه تعداد رستوران در سال یا دو سال اول ورشکست میشوندو… همواره انرژی منفی را از خودتان دور کنید، و با انگیزه و روحیه بالا سر کار بروید.درنهایت خلاقیت را فراموش نکنید.

از اینکه وقت گذاشتید و نوشته های من را خواندید متشکرم.اگر در نوشتن ایرادی داشتم لطفا مرا ببخشید.

چگونه یک رستوران موفق تاسیس کنیم

دولت آبادی-مدیرشرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آرمان

درصورت نیاز با کارشناسان ما در شرکت آرمان تماس بگیرید:

شماره های تماس شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آرمان

۰۲۱۶۶۸۱۶۴۱۸

۰۲۱۶۶۸۱۶۸۵۴

لینک کانال تلگرام شرکت https://t.me/armanmaham

 صفحه اینستاگرام شرکت tajhizat_arman

 

55 Responses

    • admin1

      سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد
      با تشکر از پیام شما

    • admin1

      سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد
      با تشکر از پیام شما

  1. احمد

    سلام.من قصد راه اندازی رستوران در غرب تهران را دارم.لطفا راهنماییم کنید.
    متشکرم

    • admin1

      سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد
      با تشکر از پیام شما

  2. reza

    سلام.من قصد راه اندازی رستوران در شهر قزوین را دارم.لطفا راهنماییم کنید.
    سپاسگزار از زحماتتون

    • mahdi jamshidian

      سلام و خسته نباشد خدمت دوست گرامی برای راهنمایی بهتر کارشناسان ما با شماره تلفن های ذیل تماس بگیرید
      021-66243930
      021-66243772

  3. محمد

    سلام
    یه لیست از لوازم فلافلی و سمبوسه و سلفش نیاز دارم و ممنون میشم یه قیمت بهم بدبد

  4. Sajad chitra

    با سلام لیست قیمت بی زحمت ارسال کنید تجهیزات مدرن و به روز میخوام

  5. رضا تقی‌لو

    با سلام و عرض ادب ، ضمن تشکر از مقالات مفیدتون میخواستم اگر امکانش باشه لیست قیمت لوازم مورد نیاز برای آشپزخانه فست فود رو برام ایمیل کنید . متشکرم

  6. pj

    با سلام و خسته نباشید، قصد تاسیس فست فودی کوچک در غرب تهران را دارم، با سرمایه ای در حدود 200 میلیون میخواستم ببینم برای شروع چکار کنم آیا شما میتوانید مشاوره ای در این رابطه به من بدهید ممنون

  7. شاهرخ

    با سلام . به نظر شما به عنوان کارشناس، مینیمم هزینه راه اندازی یک رستوران با غذای سرد و سالاد در شمال تهران بصورت بیرون بر چقدرخواهد بود. متشکرم

  8. فرشید

    با سلام و احترام
    من قصد افتتاح یک فست فود کوچک ولی شیک و جوان پسند را دارم.
    لطفا بنده را در زمینه تهیه ملزومات صنعتی آشپزخانه و قیمت آنها راهنمایی و آگاه کنید.
    با تشکر از شما و مقاله خوب شما

    • admin1

      با سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد
      با تشکراز پیام شما

  9. فرشید سروش

    با سلام و احترام
    من قصد افتتاح یک فست فود کوچک ولی شیک و جوان پسند را دارم.
    لطفا بنده را در زمینه تهیه ملزومات صنعتی آشپزخانه و قیمت آنها راهنمایی و آگاه کنید.
    با تشکر از شما و مقاله خوب شما

    • admin1

      با سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد
      با تشکر از پیام شما

  10. Hossein

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون.اگه امکانش هست لیست قیمت هاتون رو برای راه اندازی فست فود مدرن بهم بدید.با تشکر

  11. محمد

    لطفا قیمت های تجهیزات رو برام ایمیل کنید و کمی بیشتر راهنماییم کنید ممنونم

  12. بختياروند

    با سلام خدمت شما ي ليست از وسايل كنتاكي و پيتزا و برگر همراه با قيمت بروز و مارك وسايل بفرستيد برام لطفا سپاس از شما

  13. معصومی

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون،لطفا یک لیست قیمت از تجهیزات پیتزا برای من ارسال کنیدممنون.

  14. Erfan

    سلام وقت بخیر . من میخام فست فود بزنم . در حال حاضر یک مغاره پیتزا فروشی در غرب در گذر فایل قبول پیدا کردم که چهار سال سابقه هم داره ۸۰ پیش ماهی ۷ اجاره با تمام وسایل و تجهیزات . برای شروع و ادامه نیاز به مشاوره دارم . تجربه قبلی ندارم و مبتدی هستم . لطفا راهنمایبم کنید

    • admin1

      با سلام
      پاسخ شما از طریق ایمیل ارسال شد.
      با تشکراز پیام شما

  15. Amin

    سلام
    خسته نباشید متن فوق العاده بود خیلی استفاده کردیم مرسی که وقت گذاشتین
    من میخواستم مغازه پیتزا بزنم مبتدی هستم و چه کسی بهتر از شما برای راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *