پاندمی کرونا و چالش مشاغل

پاندمی کرونا وچالش مشاغل

پاندمی کرونا و تاثیرش بر اقتصاد

یکسال قبل همین روزها اگر به دوستان و اطرافیان خود می گفتم تا چند ماه دیگر ویروسی ناشناخته شایع خواهد شد (پاندمی کرونا)که تمام ابعاد زندگی بشر از جمله اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد شاید جواب من با نگاهی عاقل اندر سفیه فقط یک لبخند بود.

طنز ماجرا اینجاست که نه تنها دچار پاندمی کرونا در همه  جهان شدیم بلکه طبق اخبار واکسن موثری حداقل تا 6 ماه یا یکسال یا حتی دو سال  آینده نخواهیم داشت.این ویروس آخرالزمانی همه جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و از تاثیر نامطلوبش بر اقتصاد به راحتی نمی توان گذشت.

تاثیر پاندمی کرونا بر مشاغل در ایران و جهان

تاثیر نامطلوب کرونا بر اقتصاد جهانی کاملا مشهود است.بعضی مشاغل و بنگاه های کوچک و بزرگ به دلیل زیان وارد شده دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند و خیلی از مشاغل تلاش می کنند با رعایت موارد و پروتکلهای بهداشتی و آفر های وسوسه کننده به مشتریان خود، مشاغل  را نجات دهند و از این بحران عبور کنند.این روش ها در بسیاری از مشاغل جواب داده و می توان گفت که در اکثر موارد میتوانند از بحران عبور نمایند.

اما در کشور ما این موضوع تفاوت های بسیار زیادی دارد، ما در ایران به دلیل سومدیریت با تورم افسار گسیخته و عدم ثبات در قیمت ها مواجه هستیم که همگی متاثر از قیمت ارز می باشد. در این شرایط بسیاری از کارفرمایان دچار استیصال و درماندگی شده اند و این موضوع گاهی باعث می شود برای مشورت به سراغ اشخاصی بروند که در واقع خودشان هیچگاه در شرایط مشابهی قرار نداشته اند.

احتمالا می دانید که این اشخاص همان ورک شاپی های فضای مجازی هستند که خودشان را کارآفرین و نخبه معرفی می کنند در حالیکه اکثر آنها تا به حال هیچ تجربه ای در این زمینه  نداشته و در مورد خودشان غلو می کنند و در خیلی موارد حتی دروغ می گویند.کارافرینان موفق وقت آمدن به فضای مجازی و ساختن کلیپ را ندارند، آنها صبح زود تا آخر وقت کار می کنند و جلسات متعددی دارند و هرگز وقت خود را حتی دقیقه ای هدر نمی دهند.

اگر از این آقایان ورک شاپی بپرسید راه حل چیست؟ یا راهکارهای جهانی را که بالاتر اشاره شد  را به شما ارائه می دهند و آن هم از گوگل سرچ و ترجمه شده و یا به شما پیشنهاد خریدملک و ماشین،طلا،ارز را می دهند،در حالیکه شما راه نجات بنگاه اقتصادی خود را از ایشان جویا شدیدولی جواب دریافتی معمولا ربطی به سوال ندارد و یا یک سری راه حل ارائه میدهند که با شرایط بحرانی کشور ما همخوانی ندارد.

عزیزان در این مورد شرایط ما با دنیا متفاوت است در نتیجه راه حل هایی که ترجمه شده از کشورهای عمدتا غربی و با اقتصاد پایدار ،در اقتصاد ما که تقریبا 80 درصد آن دولتی است، ارز با نرخ صعودی هر روز یک قیمت دارد و قدرت خرید مردم طی دوسال گذشته به 1/10 و حتی کمتر کاهش یافته جوابگو نخواهد بود.

کاهش قدرت خرید منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش فروش در همه مشاغل ایران شده است .در شرایطی که کاهش قدرت خرید در کشورهای جهان خیلی کمتر از ما و مشکل آنها تردد کمتر مردم و مشکلات ناشی از آن می باشد که در اقتصادهای توریستی این کشورها ضرر جبران ناپدیری داشته است در حالیکه اقتصاد ما به هیچ عنوان بر مبنای توریسم نیست.

در نتیجه مقایسه ما با دنیا کار اشتباهی است و ارائه راه حل های جهانی نسخه مناسبی برای اقتصاد مریض ما نیست.مانند سیستم ایمنی بدن  انسانها که بعضی در برخورد با ویروس کرونا علائم ضعیف نشان می دهند و بعضی در اثر بیماری کووید19 دچار وخامت حال میشوند در اقتصاد حال ما وخیم است و با دستگاه تنفس زنده ایم.آری حقیقت همین است باید بپدیریم ولی ناامید نشویم.

مشکلات اقتصادی کرونا

تمام توضیحات بالا فقط به این خاطر بود که ما در دام شیادان و کلاهبرداران نیفتیم و بدانیم که راه حل نزد خودمان است و برای عبور از بحران به دانش و داشته های خودمان اتکا کنیم.

در هر بیزینسی صاحب آن بهتر از هر کسی شرایط کار خود را درک می کند و مشکلات،ضعف و قدرت آن را میشناسد،کارفرما با محیط کار و افراد و تمام ارگان های پیرامون (بانک ها،اتحادیه ها،ادارات مرتبط و…) ارتباط موثر دارد و می تواند از این ارتباطات به نفع خود و برای پیشبرد اهدافش استفاده نماید.

حقیر با توجه به تجربیات اندک و فکر خودم برای حل مشکل چند سرفصل پیشنهاد میکنم که می دانم همه شما هم کمابیش با این موارد آشنا هستید و هدف من ایجاد همفکری و اتاق فکر با همه شما بزرگواران است،چرا که حل این مشکل نیاز به کمک به یکدیگر،همکاری و خرد جمعی دارد.عزیزان می توانند در زیر همین پست در قسمت نطرات تجربیات و یا راه حل های خود را ارائه نمایند تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده نمایند.

همانند تصویر زیر ما به هم وابسته هستیم و جنبش و حرکت یکی باعث حرکت دیگران خواهد شد.

تاثیر بیماری کووید19بر اقتصاد

پاندمی کرونا و چالش مشاغل – سرفصل ها به شرح ذیل هستند:
  1. رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی با وسواس و دقت
  2. ایجاد جذابیت بیشتر از طریق قیمت،کیفیت،تخفیف،تغییر دکورو…
  3. کاهش هزینه ها
  4. تامین نقدینگی و روش های آن

رعایت پروتکل ها

کاری که همه سعی می کنند انجام دهند ولی انجام آن اگر با دقت و وسواس زیاد نباشد ممکن است تصور یک مشتری را نسبت به بیزینس شما تغییر دهد. به همین جهت پیشنهاد می کنیم در رعایت پروتکل های بهداشتی سخت گیری بیشتری داشته باشید طوریکه مراجعه کنندگان شما از اجرای آن اطمینان کامل داشته باشند.شاید موارد خیلی کوچک که از دید شما مهم نیست برای بعضی افراد اهمیت داشته باشد،مثلا قرار دادن دستکش یکبار مصرف نایلونی و یا اسپری ضد عفونی در کنار دستگاه کارت خوان و سایر محل های پر تردد و یا اهدای ماسک به مراجعین، در مشاغلی که با مصرف کننده نهایی طرف هستیم این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

ایجاد جدابیت بیشتر برای مشتریان

تخفیف و قیمت کمتر با در نظر گرفتن کیفیت مناسب همیشه برای مشتریان جذاب است ، اما راه های با خبر شدن مشتریان از تخفیف شما نیز مهم است،همانطور که می دانید علاوه بر شیو ه های قبلی (پخش تراکت،کارت عضویت،صفحات مجازی و…) می توانیم از سایتی مثل تخفیفان نیز استفاده کنیم با این شیوه می توانیم مشتریان جدید رااز هر نقطه ای جذب کنیم وسعت تبلیغات ما نیز بیشتر خواهد بود.منو یا محصول جدید نیز به فروش بیشتر کمک می کند به خصوص اگر نوآوری در آن را مد نظر قرار دهیم،اگر محصول و یا خدماتی  جدید با کیفیت خوب ارائه دهید که مشتری همانند آن را جایی دیگر ندیده باشد حتما به یکی از عوامل موفقیت در گذر از دوران پاندمی کرونا و بعد از آن دست یافته اید. روش هایی که ذکر شد  برای مشاغلی که با مصرف کننده نهایی طرف هستند کاربرد بیشتری دارد، البته فراموش نکنیم که مشاغلی مثل شرکت آرمان که معمولا با رستوران ها و فست فود ها و هتل ها و کارخانجات و شرکت ها سر و کار دارد و معمولا با مصرف کننده نهایی برخورد ندارد نیز باید  موارد را رعایت نمایند.

  1. ضرر مشاغل در کرونا

کاهش هزینه ها

هزینه ها را می توان به دو بخش هزینه های اصلی و هزینه های جانبی تقسیم نمود.هزینه های جانبی را می توان هر هزینه ای به غیر هزینه های اصلی (حقوق و دستمزد،قبوض،مالیات) شامل هزینه های جاری که می توانیم این هزینه ها را بهینه سازی کنیم، صرفه جویی در مواد مصرفی و استفاده از وسایل و ملزومات به صورت اشتراکی و همچنین هدفمند نمودن هزینه های تحقیق و توسعه و مدیریت هزینه برای تبلیغات موثر و استفاده از همه فضای موجود برای استقرار پرسنل و … همگی می تواند به کاهش هزینه های جانبی به ما کمک کند.

در بخش هزینه های اصلی در بخش قبوض می توانیم ازدستگاه هایی استفاده کنیم که مصرف بهینه دارند و یا وسایل موجود را بهینه سازی نماییم که می تواند تا بخش زیادی در هزینه قبوض در بلند مدت صرفه جویی نماید.

در بحث مالیات حتما باید از یک حسابدار ارشد مالیاتی استفاده نمایید، با مشاوره و راهنمایی می توانیم با رعایت بعضی موارد و تغییر در برخی روندها و ساختارها تفاوت چشمگیری در پرداخت مالیات داشته باشیم.

در بحث حقوق و دستمزد متاسفانه قطع همکاری با پرسنل یکی از شیو های معمول کاهش هزینه به شمار می آید،یکی از سخت ترین تصمیماتی که یک کارفرما اتخاذ می نماید همین موضوع است ،در این مورد پیشنهاد می شود اگر منع قانونی وجود ندارد به صورت شیفتی و با قطع اضافه کاری تا جایی که امکان دارد از اخراج نیروی کار جلوگیری کنیم همچنین در بعضی مشاغل استفاده از نیروها به صورت پاره وقت منعی ندارد.

تامین نقدینگی

برای تامین نقدینگی اولین روشی که به ذهن می رسد دریافت وام از یک بانک است،قطعا تامین نقدینگی از طریق یک وام با سود پایین برای یک کارفرما بسیار ایده آل است. اما اگر یک بار هم که شده به دنبال دریافت وام به بانکها رفته باشید حتما با این پروسه پیچیده کاغذبازی و اداری در کشور ما آشنا شده اید،موفقیت در این کار نیاز به پشتکار و تلاش و … دارد ،که ارتباط موثر با رئیس شعبه یکی از آنهاست، اکثر اشخاص حقیقی و حقوقی که موفق به دریافت وام شده اند رئیس شعبه همکاری لازم را با آنها داشته و این بخش کاملا سلیقه ای اداره می شود و نمی توان صرفا روی این موضوع برای تامین نقدینگی حساب کرد،اگر به دنبال تامین نقدینگی هستیم راه های دیگری را امتحان کنیم ، امروز شاهد هستیم که خیلی از اطرافیان با سرمایه های کوچک و متوسط به دنبال کسب سود از طریق خرید خودرو،سکه و طلا، ارز، بورس و … هستند و با توجه به اشباع بازار و توقف و نوسان روی قیمت ها می توان با اتکا به اعتبار یک کارآفرین و سهیم کردن این افراد در سود با توجه به میزان سرمایه با سپردن وثیقه معتبر (چک،سندو..) مانند وام مضاربه ای برای تامین نقدینگی از این مدل استقراض نیز استفاده نماییم .

فراموش نکنیم اعتبار بزرگترین سرمایه یک کارآفرین است،پس در حفظ آن و کسب اعتبار بیشتر همه توان خود را بکار گیریم.

البته می دانیم خیلی از عزیزان به راه و روش های بالا کاملا مسلط هستند و حتی روش های بهتری برای کار دارند ولی ما با پیش کشیدن این بحث به دنبال همفکری و خرد جمعی هستیم و می خواهیم با مطرح کردن این موضوع با راه و روشی که دیگر دوستان استفاده کرده و موفق شده اند نیز آشنایی پیدا کنیم چرا که آینده  کشور ما از طریق همدلی، همفکری،کمک به یکدیگر حتما آینده بهتری خواهد بود.

بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی سرمایه های کشور هستند از نظر اشتغال و نیروی انسانی که به دلیل سرمایه ضعیف حال و روز مناسبی ندارند و اگر خودمان به فکر حفظ آنها نباشیم این سرمایه ها را از دست خواهیم داد.

در پایان به سهم خودم به عنوان عضو کوچکی از جامعه از کادر زحمتکش و فداکار درمان تشکر می کنم و آرزو  کنم هرچه زودتر شر این ویروس کم شده و به زندگی عادی برگردیم. با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان.

پاندمی کرونا و چالش مشاغل

دولت آبادی

شماره های تماس شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آرمان

۰۲۱۶۶۸۱۶۴۱۸

۰۲۱۶۶۸۱۶۸۵۴

لینک کانال تلگرام شرکت https://t.me/armanmaham
 صفحه اینستاگرام شرکت tajhizat_arman

2 Responses

  1. آموزش دف

    واقعا کرونا زندگی های زیادی رو تحت تاثیر قرار داده ، امیدوارم از این چالش هم به سلامت عبور کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *