چگونه رستوران دار موفقی باشیم
تاسیس رستوران شاید برای شما خیلی جذاب باشد اما برای اینکه چگونه رستوران دار موفقی باشیم با نگاهی دقیق به مراحل تاسیس رستوران متوجه سختی کار خواهیم شد . از سرمایه اولیه گرفته تا پرداخت دستمزد، هزینه بسیار زیادی از جیب تان خواهید داد، بدون اینکه سودی برایتان ایجاد شود. تخمین هزینه های مورد نیاز، یکی از نخستین گام ها برای شروع یک کار تجاری است.از توسعه غذاهای بینالمللی گرفته تا منوهای غذای سالم و ترفند رستورانها برای جذب مشتریان بود .
افزون بر این، همه تلاش رستوراندارها با گسترش شدید شبکههای اجتماعی همراه بود که قبل از آن هیچ وقت وجود نداشت! این شبکهها به مشتری کمک میکردند تا به سرعت رستوران مورد علاقه خود را بیابند و حتی راجع به آن نظر دهند.
اگر شما هم یکی از آن دسته از مشتریانی هستید که نتوانستید آنقدری که دوستدارید بیرون غذا بخورید، شاید وقت آن رسیده که چیزهای جدیدی را تجربه کنید.
بطور کلی این مطالعات نشان داده:
– دو نفر هر ۵ نفر از مشتریان رستوران، آنقدری که دوست دارند بیرون غذا نمیخورند!
– 43% از مشتریان، گفتهاند که رستوران بخش مهمی از زندگی آنهاست.
– 49% از بودجه غذایی مشتریان، در رستوران هزینه میشود.
– این در حالی است که در سال ۱۹۵۵، ۲۵% از بودجه غذایی مشتریان، در رستوران هزینه میشده است.
نقش شبکههای اجتماعی در جذب مشتری رستوران
فناوری اطلاعات، ابزار محبوبی است برای یافتن بهترین غذا و قیمت در رستورانها. دریافت تخفیف و سایر پروموشنها و همینطور اشتراک تجربه با دیگر از مزایای شبکههای اجتماعی است. این ابزارها از آن جهت بسیار مؤثرند که به نفع مشتریان عمل میکنند.
– بیش از ۸۰% رستورانداران میگویند که در آیندهای نزدیک، شبکههای اجتماعی، به ابزار مهمتری در تبلیغات بدل میشود.
– ۱۷% از سرآشپز رستورانها معتقدند که شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر تعیین کننده اصلی بودهاند.
– ۵۵% از سرآشپزها در رستوران، در حال حاضر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
– 16% هم میگویند که برنامه پیوستن به شبکهها اجتماعی را دارند!
پس می توان نتیجه گرفت ، شبکههای اجتماعی موجب ارتباط مشتریان با کسانی که بیشتر رستوران میروند شده است !
کاربران شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و نرمافزارهای موبایل مانند وایبر ، لاین و سایتهای تحلیلی آنلاین غذاها و انجمن های آشپزی و تغذیه :
– 92% از کابران شبکههای اجتماعی ، دست کم یک بار در ماه به رستوران رفته و در سالن رستوران غذا میخورند.
– ۸۷% از کابران شبکههای اجتماعی، دست کم ماهی یک بار، یک وعده کامل یا میان وعده غذایی را از رستورانهای بیرونبر تهیه میکنند.
– ۵۱% از کابران شبکههای اجتماعی، معتقدند که بیرون غذا خوردن جزء جدانشدنی سبک زندگیشان است.
جذب مشتری رستوران ها در شبکه های اجتماعی-چگونه رستوران دار موفقی باشیم
شاید دیگر نیازی نباشد از اهمیت حضور رستورانها و کافهها در شبکه های اجتماعی و استفاده آنها از رسانهها ی اجتماعی صحبت کنیم.اکثر رستوران ها به این مهم پی برده اند و لااقل اولین قدم ها را برای این کار برداشته اند. حضور در شبکه ها و رسانههای اجتماعی که امروز تعداد آنها از هر زمان دیگری بیشتر است شما را در بخشی از زندگی عادی و روزمره مردم قرار میدهد. به عبارتی دیگر نیاز نیست شما برای ارتباط و گفتگو با مخاطبانتان آنها را به محیط یا وب سایت خاصی بکشانید.
آنها در محیط عادی زندگی خود و جایی که پیامهای سایر دوستانشان را می بینند، برنامه ها و پیامهای شما را هم مشاهده می کنند که این به معنی بالاترین و اثر گذار ترین حد ارتباط ممکن مشتریان است.
گرچه ممکن است استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی هنوز بهترین ابزار برای تبلیغ محصولات شما به مشتریان جدید نباشد، اما قطعاً بهترین روش برای ارتباط با مشتریان گذشته شما و گروه هایی که محصولات شما را می شناسند است.
پس اگر تصمیم گرفته اید از این ابزارهای جذاب بیشتر استفاده کنید و حضور پر رنگ تری در شبکه های اجتماعی داشته باشید، شما را دعوت میکنیم به چند نکته برای فعالیت بهتر و موثر در این شبکه ها توجه بفرمایید :
1- شفاف و صادق عمل کنید
بنا نیست رستوران شما بدون نقص باشد و نوشته شدن نواقص شما توسط مشتریان اتفاق وحشتناکی نیست. اتفاق وحشتناک، سانسور کردن نظرات مشتریان است. آنها را بخوانید، از خوددفاع کنید و به موقع عذر خواهی کنید. هیچ ایرادی در پی بردن شما به مشکلات رستورانتان نیست ! شاید در تجهیزات آشپزخانه صنعتی مشکلی داشته باشید و یکی از مشتریان آن را به نحوی به شما اطلاع دهد ، حتما از او ممنون باشید.
2- پاسخگو و زنده رفتار کنید
در شبکه های اجتماعی طوری رفتار کنید که کاربر احساس کند فردی زنده و پاسخگو در طرف دیگر نشسته است نه یک ربات که بصورت تعریف شده نظرات را تایید می کند و یا پست های جدید ارسال می کند چون در آن صورت فرقی بین شما با تجهیزات رستوران یا تجهیزات فست فود نخواهد بود.
3- به طرفداران آموزش بدهید
مطلب آموزشی در مورد غذا و رستوران در اختیار مخاطبان خود بگذارید. با این کار به آنها نشان می دهید که هدف شما از راه اندازی صفحه خود، فقط استفاده یک طرفه از کاربران نیست مثل ما که برای شما عزیزان علاوه بر معرفی محصولات تجهیز آشپزخانه صنعتی ، مقاله های آموزشی هم در ارتباط با تجهیز رستوران ، راه اندازی رستوران یا تجهیز فست فود خدمت شما ارائه می نماییم.
4- عکس از غذاها و خوردنی های خود را فراموش نکنید
توجه داشته باشید که کیفیت عکس ها خوب باشند اما دقیقاً همان چیزی را نشان دهید که برای مشتری سرو می کنید. در مشتری توقع نا به جا ایجاد نکنید. این کار نا رضایتی بیشتری ایجاد می کند.
5- فقط نفروشید، جذاب و دوست داشتنی به نظر برسید
طوری رفتار کنید تا مشتریان و مخاطبان شما را به عنوان یک رستوران محبوب دوست داشته باشند.
6- اخبار و اتفاق ها را با بقیه در میان بگذارید
برنامه های جدید و آینده خود را با مشتریان درمیان بگذارید. حتی می توانید بعضی وقت ها با آنها مشورت کنید. اتفاق های خوب و بد را بگویید. با این کار مشتریان احساس نزدیکتری به شما خواهند داشت.
7- گاهی و نه خیلی زیاد، پیشنهادهای ویژه و جذاب مثل پروموشن ها و تخفیفات ویژه به طرفداران خود بدهید.
8- تبلیغات در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید. اما سعی کنید هدفمند این کار را انجام دهید و مراقب بودجه های خود باشید.
دوست واقعی رستوران شما
چه کسی دوست واقعی رستوران شماست؟
آیا تا به حال به عنوان مدیر یا مالک یک رستوران با خود فکر کردهاید که واقعاً چه کسی دوست واقعی رستوران شماست !؟
چه کسی برای شما بیش از همه سبب خیر شده و یا میتوان به صحبتهای او اعتماد کرد و چه کسی کمک می کند چگونه رستوران دار موفقی باشیم !؟
یکی از مهمترین افرادی که در بیشتر مواقع رستورانداران روی خوشی هم به ایشان نشان نمیدهند همان میهمانان و مشتریان ناراضی رستوران هستند! همان اشخاصی که ممکن است جلوی بقیه میهمانان رستوران بنا بر اعتراض گذاشته و مدام به سرویس، غذا، قیمت و خلاصه به کل کارتان ایراد بگیرند. اما آیا میتوان آن دسته از مشتریان ناراضی که زبان اعتراض گشوده و به شما خرده میگیرند را دوست خود تلقی کنیم تا چه برسد به بهترین دوست یک رستوران !
میهمان ناراضی رستوران، گرچه ممکن است جلوی بقیه مشتریها دست به اعتراض بزند و موجب تهییج دیگران شود که البته بهتر است یواشکی و در خفا ایرادتان را به شما گوشزد کند ، این میهمان ناراضی کسی است که اگر بتوانید از اعتراض او استفاده کنید، بیشترین نفع را به شما خواهد رساند. اما چگونه؟
آیا مشتریان ناراضی خاموش را می شناسید ؟
بررسیها متعددی در سراسر دنیا نشان داده است که درصد قابل توجهی از مشتریان ناراضی، عدم رضایتشان را از خدمات و غذای شما نشان نمیدهند. آنها فقط یک کار میکنند ، بدون هیچ اعتراضی ، دیگر به رستوران شما باز نمیگردند . بدترین چیز این است که شما نفهمید که چرا مشتریتان را از دست دادهاید !
حال توجه کنید که اگر این میهمان علت نارضایتی از سرویس شما را گفته بود چه اتفاقی میافتاد؟ در مرحله اول میتوانستید تلاش کنید تا از دل او درآورید و مشکل را رفع کرده، جبران کنید. در قدم بعدی شما یک ایراد را در سیستم رستوران خود شناسایی میکردید و میتوانستید برای رفع آن اقدام کنید. پس به راحتی پیداست که بهترین دوست رستوران شما مشتریانی هستند که ایراد شما را میگویند !
یک ضرب المثل ایرانی می گوید : آدم را باید از دوستانش شناخت.
حال با تمام این تفاسیر به نظر شما رستوران را نیز باید از دوستانش شناخت ؟
حقایقی از میهمانان رستوران
مطالعات نشان داده، میهمانان رستوران، رفتار ویژهای را در فعل خرید از محصول و خدمات شمایی که رستوران دار هستید از خود نشان میدهند. به موارد زیر توجه کنید:
1- 68% از میهمانان ناراضی، به خاطر عملکرد ضعیف نیروی انسانی از دست شما شاکی شدهاند.
2- 32% مشتریان به دلایلی مانند نقل مکان از محله شما، رقابت رقبای قدر شما و ضعف خدمات رستوران و غذای شما دیگر تمایلی ندارند به رستوران شما بازگردند.
3- کمتر از 5% از میهمانان ناراضی لب به اعتراض باز میکنند! این یعنی شما 5% دوست دارید! و نود و پنج درصد از مشتریان ناراضی بدون اعتراض نه تنها دیگر باز نمیگردند، بلکه همیشه پشت سر رستوران شما هم بد میگویند!
4- هزینه جذب یک مشتری جدید برای رستوران شما، 4 برابر هزینه ای است که صرف نگهداری مشتریان فعلی رستوران خود میکنید!
چگونه رستوران دار موفقی باشیم-رضایت مشتری
در اینجا میخواهم به برخی از مهمترین عواملی که منجر به نارضایتی میهمانان رستوران شما میشود اشاره کنم. شاید بهتر باشد چکلیستی تهیه کنید و آیتمهای زیر را همیشه مورد توجه قرار دهید. بر همین اساس، زمانی مشتری ناراحت میشود که:
1- وقتی سالادی که سرو کردید هم دمای سالن غذاخوری است.
2- وقتی (در رستوران سطح بالا) لیوان آب مشتری بدون اینکه او بگوید دوباره پر میشود.
3- وقتی غذا در ظرف سرد یا قدیمی سرو میشود.
4- زمانی که غذا به اندازهای که باید گرم نیست.
5- زمانی که مشتری به تلفن رستوران شما زنگ میزند و پس از 3 زنگ به آن پاسخ نمیدهید.
6- وقتی که لیوان یا ظروف شما لبپر شده باشد.
7- زمانی که جلد منوی شما چرب، لکهدار یا کثیف شده است.
8- زمانی که نان کنار غذا شما تازه نباشد.
9- زمانی که به اندازه میهمانان منو ندارید و برخی باید منتظر خواندن بقیه بمانند!
10- زمانی که نمک و فلفلپاش خالی باشند یا تا خرخره پر شدهاند و یا بدنه آن تمیز نباشد.
11- زمانی که مهمان بیش از 3 دقیق منتظر پاسخ شما بماند.
12- زمانی که غذا آماده شده ولی میزبان آنرا با تاخیر سرو کند.
13- وقتی رومیز نه تمیز است و نه زیبا.
14- وقتی در شکردان بر حسب رطوبت محیط ، شکر قلمبه و بهم چسبیده شده باشد.
15- وقتی مدل پذیرایی میزبانان طوری باشد که گویی دارند به مشتری لطف میکنند!
16- وقتی کف رستوران برق نزند.
17- وقتی در غذا مو یا آشغال باشد.
18- هنگامی که مزه غذا خوب نیست. روغن سوخته، ته گرفته یا ادویه دلچسب نیست.
19- وقتی قیمتهای شما به چشم مشتری نمیارزد !
20- زمانی که رستورانتان را زود میبندید یا بعضی اوقات تعطیل است.
در این مقاله برای اینکه چگونه رستوران دار موفقی باشیم بارها به جای واژه مشتری از کلمه دوست استفاده کردیم و این مهمترین سود این مقاله برای شما خواهد بود که مشتریان را دوست خود بدانید.
شرکت آرمان-طراح وتولیدکننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی
20 Responses