تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

در این مقاله می خواهیم کیفیت پخت پیتزا را در انواع فر (ریلی،صندوقی،تنوری)مورد بررسی قرار دهیم، با توجه به پرسش های شما عزیزان در مورد تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت پیتزا لازم دانستیم در این مورد اطلاعات بیشتری روی وبسایت قرار دهیم ، تا مشتریان عزیز با مطالعه این مطلب بتوانند بهترین مورد را برای آشپزخانه خود انتخاب نمایند.

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

انواع فر پیتزا

اگر با استاندارد های جهانی فرهای پیتزا را بررسی کنیم سه مدل ریلی ، صندوقی و تنوری طراحی شده است. اما در ایران یک مدل دیگر نیز داریم که از روی تنور گردان نان های ماشینی الگو برداری شده است.

با وجود اینکه این مدل قیمت تمام شده پایینی دارد، ولی چون خواسته های ما را در پخت با کیفیت پیتزا براورده نساخته(به دلیل حرارت مستقیم شعله ها)  ،در بررسی خودمان از این مدل عبور می کنیم و بحث خودمان را روی سه مدل اصلی متمرکز خواهیم کرد.

فر پیزا تنوری

این مدل فر می تواند بهترین مدل برای پخت یک پیتزا ی با کیفیت ایتالیایی باشد . البته نظرات کارشناسی مختلفی در این مورد وجود دارد، اگر دلیلش را بخواهید باید بگویم که کافی است یکبار پیتزای پخته شده در این تنور را میل کنید تا خودتان تفاوت را احساس کنید.

فر تنوری پیتزا

اما اگر از دیدگاه فنی موضوع را بررسی کنیم به نتایج جالبی میرسیم. در ابتدا باید عرض کنم که این دستگاه در دو مدل یکی روی پایه آهنی و دیگری ثابت در محل قابل ساخت است. حالا چرا پخت با این دستگاه خوب می شود؟

دلیل اول به شکل طراحی این تنور مربوط است که گنبدی شکل است. این طراحی باعث گردش هوای داغ داخل تنور می شود و دیگر تفاوتی ندارد که شما از کجای تنور استفاده می کنید چون همه جا حرارت یکسان است.

ودلیل دوم مربوط به شعله هاست که در چند جای مختلف طراحی شده اند و سعی شده تا حرارت مستقیم به پیتزا برخورد نداشته باشد. این فر بهترین مورد برای پیتزای ایتالیایی با خمیر نازک به حساب می آید که بدون بشقاب و با توری یا بدون آن در تنور می رود و  بیشتر حرارت از بالا به پیتزا برخورد می کند بدین ترتیب خمیر ما نمی سوزد .

برای داخل یا بیرون آوردن پیتزا از پارو استفاده می شود،شبیه نان بربری !!

فر پیتزا ریلی

فر پیتزا ریلی با مکانیزم پیچیده (نسبت به دو مدل دیگر) و حاصل تکنولوزی است که می توان گفت پخت پیتزا در آن در اثر گردش هوای داغ با تعدادی فن در کوره و حرکت قابل تنظیم ریل است.در این فر پیتزا با حرارت غیر مستقیم پخته می شود.

و حالا به مزایا ی این نوع فر پیتزا می پردازیم:

این نوع فر با توجه به کوره پر قدرت و ظرفیت همزمان روی ریل می تواند ساعتی حدود 100 تا 400 پیتزا را طبخ کند. تازه این ظرفیت برای فر های دو طبقه که طی پستی در این وبسایت به آن پرداختیم می تواند دو برابر باشد، یعنی بین 200 تا 800 پیتزا در ساعت.

این ویژگی بهترین ویژگی این مدل از فر پیتزا ست. به خصوص در مورد فست فود هایی که در ساعات پیک خود نیاز به سرعت عمل همراه با حفظ کیفیت دارند.

در این مدل فر پیتزا کیفیت پخت پیتزا مدل امریکایی با خمیر پهن و پنیر زیاد با بشقاب  بسیار مطلوب است.

در پست های متعدد  در مورد ویژگی فر های ریلی توضیح داده ایم اگر مایل بودید با قرار دادن چند لینک درادامه مطلب می توانید موارد مربوط را مطالعه نمایید.

فر پیتزا صندوقی

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

اگر بخواهیم ویژگی خاص فر صندوقی (با کیفیت ساخت خوب) را عنوان کنیم باید بگوییم فر صندوقی می تواند ویژگی های هر دو مورد فر ریلی و تنور پیتزا را تا حدود زیادی در خود داشته باشد.

یعنی ما می توانیم سرعت در پخت و کیفیت بالا و همچنین طبخ پیتزا ایتالیایی بدون بشقاب(روی توری) را به صورت یکجا در این فر صندوقی پیتزا داشته باشیم.

برای اینکه بهتر متوجه کارکرد این مدل فر پیتزا شویم باید به مکانیزم آن بپردازیم:

شعله ها در زیر سنگ قرار دارند و حرارت پس از برخورد با سنگ و عبور از آن به بشقاب پیتزا می رسد و از داخل آن عبور می کند و به سطح بالای داخل فر می رسد و در آنجا انباشته می شود.حرارت داخل  محفظه باعث طلایی شدن روی پیتزا می شود.

بدین ترتیب همه جای پیتزا ( پایین و بالا) به خوبی پخته می شود و با توجه به ظرفیت فر صندوقی دو طبقه و زمان پخت مناسب می تواند سرعت مناسبی برای پخت پیتزا با تعداد بالا در ساعات پیک کاری داشته باشد.

در نهایت به جمع بندی می رسیم:

تنور پیتزا بهترین گزینه برای پیتزا ایتالیایی شمرده می شود.

فر پیتزا ریلی بهترین گزینه برای فست فود های شلوغ و پر مشتری است .

فر صندوقی تا حدود زیادی کارایی هر دو گزینه بالا را دارد ولی برای آشپز در زمان شلوغی کمی سخت خواهد بود که ترتیب و زمان قرار گرفتن هر پیتزا را در فر صندوقی در ذهن خود داشته باشد.

زمان پخت در فر ریلی بین 6 تا 10 دقیقه و در فر صندوقی بین 8 تا 14 دقیقه و در تنور بین 9 تا15 دقیقه می باشد.هرچه زمان بیشتری به پخت بدهیم و شعله ها را زیاد نکنیم پیتزا با کیفیت بهتری پخته می شود.

در مورد ویژگی های فرصندوقی و فر ریلی مطالب و پست های متعددی روی سایت قرار دادیم که می توانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید.

فروش انواع دستگاه فر پیتزا

فرپیتزا ریلی طرح لینکن سه ردیفه

فر ریلی پیتزا ایتالیایی طرح زانولی

فر پیتزا ریلی طرح لینکن

فر پیتزا صندوقی 24 بشقاب

در ادامه چند مطلب در مورد تهیه خمیر و پنیر پیتزا و دستور پخت قرار می دهیم که امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد:

برای پخت پیتزا ابتدا باید خمیر آن را آماده نمود.

خمیر پیتزا

مهمترین قسمت در پخت پیتزا آماده سازی خمیر پیتزا ست ، اگر خمیر پیتزا پس از پخت ترد و در عین حال لطیف و خوش طعم باشد پیتزا ی پخته شده نیز حتما خوش طعم خواهد بود.

خمیر پیتزا

دستور زیر برای خمیر خانگی ست و با کم و زیاد شدن مواد اولیه به نسبت می توان مقدار بیشتری تهیه نمود.این مقدار مواد برای یک عدد پیتزای بزرگ کافیه. اگه قصد دارید تعداد بیشتری پیتزا تهیه کنید مواد رو دو یا چند برابر کنید.

برای تهیه خمیر پیتزا به مواد زیر نیاز داریم:

  • آرد سفید یک پیمانه
  • روغن زیتون یا مایع 1 قاشق غذا خوری
  • شکر 1 قاشق سوپخوری
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق مرباخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • آب ولرم نصف پیمانه + یکی دو قاشق غذاخوری اضافه

مراحل تهیه خمیر پیتزا

این خمیر پیتزا ساده ترین خمیری هست که میتونید تهیه کنید. به این صورت که آرد رو داخل ظرف گودی میریزیم. اگه آرد رو الک کنید خوب طبعا نتیجه بهتری هم میگیریم. همچنین آردی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنیم همون آرد سفید معمولی که برند های مختلفش توی بازار هست.

خمیر مایه هایی که توی بازار هست معمولا از نوع خشکش هست که میتونید مستقیما توی آردتون استفاده کنید. البته باید از تازه بودن و عمل اومدن خمیرتون مطمئن باشین. در غیر این صورت بهتره خمیر مایه تون رو توی مقداری از آب ولرمی که توی دستور هست و مقداری از شکر عمل بیارین.

من از تازه بودن و عمل اومدن خمیر مایه ای که استفاده کردم مطمئن بودم. پس مستقیم روی آرد میریزیم و با آرد مخلوطش میکنیم.

نمک و شکر رو هم به مواد خشکمون اضافه میکنیم و همگی رو مخلوط میکنیم تا همه مواد یکنواخت داخل آرد پخش بشن.

آبی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنید حتما باید ولرم باشه. اونقدری که اگه انگشتتون رو توی آب بردید نسوزین و احساس سردی هم نکنین.

وسط آرد رو گود میکنیم و نصف پیمانه آب رو کم کم به مواد خشکمون اضافه میکنیم و با قاشق هم میزنیم تا حالت خمیری پیدا کنه. روغن زیتون رو هم اضافه میکنیم و باز مخلوط میکنیم.

اگه احساس کردید میزان آبش کم هست یک قاشق به خمیرتون آب اضافه کنید. اگه بازم خشک بود یک قاشق دیگه آب اضافه کنید. اگه تمام آب رو یکباره روی خمیر بریزید ممکنه خمیر شل بشه و نیاز به آرد پاشی مجدد پیدا کنید که در نهایت ممکنه توی کیفیت خمیرتون تاثیر بذاره. پس آب رو کم کم اضافه میکنیم تا خمیر شکل بگیره.

حالا نوبت ورز دادن هست. خمیر رو روی سطح صافی که کمی هم زیرش رو آرد پاشی کردید قرار بدید و با کف دست شروع به ورز دادن کنید. نکته ای که اینجا میتونم بهتون بگم اینه که خمیر رو با نوک انگشتانتون ورز ندید چون احتیاج به آرد پیدا میکنه. هرجا که احساس کردید خمیر به دستتون میچسبه کمی دستتون رو با روغن چرب کنید و به ورز دادن ادامه بدید. هرچی خمیر آردش کمتر باشه و سبکتر باشه کیفیت بهتری توی پخت خواهد داشت. حدود 5 دقیقه ورز دادن این خمیر کافیه.

دیواره ها و کف ظرف گودی رو با روغن زیتون چرب میکنیم و خمیر رو داخل ظرف میذاریم و روش یه پارچه ی تمیز که خیلی کم هم نم دار هست میندازیم (به این دلیل که روی خمیر بعد از ور اومدن خشک نشه).

حالا ظرف رو در جایی که کمی گرم باشه قرار میدیم تا عمل بیاد و خجمش زیاد بشه. حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت ور اومدن این خمیر طول میکشه که میتونید توی این زمان مواد روی پیتزاتون رو آماده کنید.

بعد از ور اومدن و زیاد شدن حجم خمیر، اون رو روی سطح صافی پهن میکنیم و یک دقیقه ای ورز میدیم که پف اضافیش بخوابه. بعد هم به ضخامن نیم تا یک سانت پهنش میکنیم و پنیر و مواد پیتزا رو روش میریزیم.

این خمیر حدود 20-25 دقیقه به همراه مواد روش توی فر از قبل گرم شده با دمای 180-200 درجه سانتی گراد میپزه و اصلا احتیاجی نیست که قبل از اینکه مواد رو روش بریزید جداگونه داخل فر بپزیدش.

نکته های مهم برای تهیه خمیر پیتزا

  • مقدار هایی که در این مطلب گفتیم دقیق و امتحان شده هستن و اگه دقیق استفاده بشن نتیجه خیلی خوبی خواهد داد.
  • مقدار آب در هیچ خمیری ثابت نیست و با تجربه و آزمون و خطا میتونید به مقدارها مسلط بشید.
  • مهم اینه آرد بیش از اندازه به خورد خمیر نره و در اصطلاح خمیر سنگین نشه.
  • موقع ورز دادن بهتره به جای آرد پاشی گهگاهی دستتون رو چرب کنید که خمیر به دستتون نچسبه و تا زمانی که واقعا لازم نبود آرد اضافه نکنید.
  • از تازه بودن خمیر مایه مطمئن بشید چون اگه خمیر مایه عمل نیاد همه زحماتتون به هدر میره.
  • همونطور که بالا هم گفتم میتونید مستقیما پنیر و مواد پیتزا رو روی خمیر پهن کنید و داخل فر بپزید.

پنیر پیتزا

نکته مهم در مورد پنیر پیتزا اینه که معمولا دو نوع پنیر را با هم مخلوط می کنند: پنیری که خوش طعمه و پنیری که خوب کش میاد.

طرز تهیه پیتزا و لوازم مورد نیاز

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

مواد لازم پیتزا مخلوط (4 نفر)

  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • کالباس ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • زیتون به اندازه کافی
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • آویشن به اندازه کافی
  • پنیر پیتزا به اندازه کافی
  • ذرت ۱ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

پیتزا مخلوط

طرز تهیه پیتزا مخلوط

ابتدا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و درتابه اب روغن می ریزیم و روی حرارت کم اجازه می دهیم کمی داغ شود سپس پیاز را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم و گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم

و تفت می دهیم و آویشن ،نمک،فلف سیاه را نیز اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.(اگر تمایل دارید که گوشت کاملا پخته شود می توانید کمی آب در تابه بریزید تا گوشت به مرور زمان کاملا مغز پخت شود و آب آن کاملا تبخیر شود )

پس از تفت دادن و تبخیر شدن آب گوشت ، حرارت زیر تابه را خاموش می کنیم و تابه را کنار می گذاریم. کالباس را روی تخته آشپزخانه به صورت مربع های ریز خرد می کنیم. قارچ ها را با مقدار کمی آب گرد و غبار آن را میگیریم.

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

و بعد با کمک پارچه حوله‌ای ذرات سیاه روی آن را تمیز و درنهایت به آرامی و در زمان کوتاهی آبکشی میکنیم و روی تخته به شکل ورقه ورقه برش می زنیم.فلفل دلمه ای را می شوییم و روی تخته ابتدا و انتهای آن را با چاقو کاملا جدا می کنیم

و تخمه ها داخل آن را کاملا جدا می کنیم و از وسط نصف می کنیم و از طول یا عمودی آنها را برش می زنیم و سپس افقی برش می زنیم و می بینید که به صورت مربع های کوچک شده اند و چند عدد زیتون (به دلخواه)را نیز به صورت حلقه ای برش می دهیم.

فر را روشن می کنیم و روی ۱۸۰ درجه سانتیگرا قرار می دهیم تا گرم شود. پس از آماده کردن خمیر پیتزا  در ظرف مخصوص خمیر را می گذاریم و در تابه ای کوچک کمی روغن میریریم و کمی که داغ شد.

تاثیر انواع فر پیتزا درکیفیت پخت

رب گوجه فرنگی را کمی در آن تفت می دهیم و سپس روی خمیر می ریزیم و با پشت قاشق روی آن کاملا پخش می کنیم.آنگاه پنیر پیتزا را نیز روی سس پخش می کنیم و گوشت و کالباس را نیز روی پنیر می ریزیم و قارچ،فلفل دلمه ای و ذرت را نیز در لایه بعدی روی مواد پیتزا پخش می کنیم.

و در آخر مجددا پنیر پیتزا روی مواد می ریزیم و برای شکیل تر شدن ظاهر پیتزا زیتون و کمی از فلفل دلمه ای و قارچ،ذرت می ریزیم. در پایان پیتزا را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر قرار می دهیم تا پنیر کاملا آب شود و رنگ آن طلایی شود.پس از پخت پیتزا را از فر خارج می کنیم و با سس کچاب نوش جان کنید.

اگر نیاز به مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی آرمان

۰۲۱۶۶۸۱۶۴۱۸

۰۲۱۶۶۸۱۶۸۵۴

لینک کانال تلگرام شرکت https://t.me/armanmaham

 صفحه اینستاگرام شرکت tajhizat_arman

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *